Educația la domiciliu – o provocare pentru copii, părinții, profesori. În acest articol, am rezumat care sunt lucrurile de bază care cred că vor ajuta să facă învățarea online să funcționeze.
Invatarea interactiv-creativa
Specific metodelor interactive de grup este faptul că ele promovează interacţiunea dintre minţile participanţilor, dintre personalităţile lor, ducând la o învăţare mai activă şi cu rezultate evidente. Avantajele interacţiunii:stimulează efortul şi productivitatea individului; este importantă pentru autodescoperirea propriilor capacităţi şi limite, pentru autoevaluare; există o dinamică intergrupală cu influenţe favorabile în planul personalităţii;dezvoltă capacităţile elevilor de a lucra împreună – componentă importantă pentru viaţă şi pentru activitatea lor profesională viitoare; dezvoltă inteligenţele multiple (lingvistică, logico-matematică, spaţială, interpersonală, intrapersonală, naturalistă, morală); stimulează şi dezvoltă capacităţi cognitive complexe (gândirea divergentă, gândirea critică, gândirea laterală – capacitatea de a privi şi a cerceta lucrurile în alt mod, de a relaxa controlul gândirii); munca în grup permite împărţirea sarcinilor şi responsabilităţilor în părţi mult mai uşor de realizat; timpul de soluţionare a problemelor este de cele mai multe ori mai scurt în cazul lucrului în grup decât atunci când se încearcă găsirea rezolvărilor pe cont propriu;
Din culisele proiectării didactice…
A proiecta tehnologia didactică înseamnă a răspunde logic la următoarele întrebări, pretabile oricărei activităţi umane: CE VOI FACE ? CU CE VOI FACE ? CUM VOI FACE ? CUM VOI ŞTI DACĂ S-A REALIZAT CEEA CE TREBUIE ?
Implementarea competențelor noilor tehnologii informaționale și de comunicare la disciplina matematică
Legea educației naționale adoptată în ianuarie 2011 stabilește faptul că, în țara noastră, curriculumul național pentru învățământul primar, gimnazial și liceal se axează pe 8 domenii de competențe-cheie care determină profilul de formare a elevului. Printre cele opt competențe cheie regăsim atât competențele de bază de matematică, științe și tehnologie, cât și competențele de utilizare a tehnologiei informației ca instrument de învățare și cunoaștere. În Cadrul Comun European, competențele informatice presupun utilizarea critică și sigură a noilor tehnologii, atât în timpul orelor de program, cât și în timpul liber, pentru a comunica. Competențele de bază T.I.C. (Tehnologia Informației și a Comunicațiilor) implică folosirea computerului pentru obținerea, păstrarea, evaluarea, stocarea și recuperarea informațiilor, precum și pentru prezentarea și schimbul de informații, prin intermediul internetului și a altor mijloace moderne. Integrarea noilor tehnologii la disciplina matematică este esenţială deoarece dezvoltă capacitatea de a utiliza resursele (calculatoare, software de simulare, Internet) pentru activităţi de colaborare şi învăţare la distanţă, pentru crearea de noi resurse necesare învăţării. Utilizarea internetului şi a tehnologiilor moderne reprezintă una din cele mai complexe forme de integrare a educaţiei informale în educaţia formală. Contribuind la eficienţa studiului matematicii, utilizarea NTIC în procesul de predare-învățare-evaluare realizează diversificarea strategiilor didactice, permițând elevului accesul la informaţii structurate variat, prezentate în diferite modalități de vizualizare. Deci, învăţarea asistată de calculator constituie un mijloc care îndeplineşte două funcţii importante: aceea de a asigura atingerea unor performanţe şcolare superioare de către toţi elevii ce întreprind efortul de a învăţa şi aceea de a furniza elevilor o temeinică pregătire într-o societate ce se va baza din ce în ce mai mult pe achiziţiile informaticii. Profesorul poate structura conţinutul informaţional pe itemi în cadrul actuluide predare, pentru vizualizarea unor fenomene, ilustrarea animată a unor figuri sau corpuri geometrice, ilustrarea grafică spaţială a unor concepte abstracte (derivata, limita, periodicitate, integrale definite, etc) calcule laborioase, trasare de grafice. Folosirea calculatorului cu tehnica sa de animaţii este de mare efect pedagogic în studiul transformărilor geometrice, în studiul unor funcţii cu ajutorul reprezentărilor grafice (proprietăţi) sau în studiile cu caracter statistic. Educaţia nu presupune doar dezvoltare intelectuală, ci și pregătirea pentru integrarea pozitivă și creatoare în societate, respectiv pe piața muncii. Profesorul decide când, unde și cum vor fi utilizate noile tehnologii pentru optimizarea procesului instructiv-educativ. Profesorul își păstrează rolul de formator de valori și atitudini, de susținere a dezvoltării personale și de șlefuire a personalității elevului, reprezentând în continuare un partener creativ în câmpul conversațiilor euristice.
EFICIENȚA UTILIZĂRII TIC ÎN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV
Introducerea în şcoală a Internetului şi a tehnologiilor moderne duce la schimbări importante în procesul de învăţământ. Astfel, actul învăţării nu mai este considerat a fi efectul demersurilor şi muncii profesorului, ci rodul interacţiunii elevilor cu calculatorul şi al colaborării cu profesorul.
ROLUL PROIECTELOR EDUCAŢIONALE REALIZATE PRIN PARTENERIATE ŞCOLARE
Proiectele de parteneriat educaţionale au un rol important, deoarece vizează întărirea relaţiilor dintre părinţi, elevi, dascăl şi comunitate, precum şi creşterea gradului de implicare a tuturor factorilor educaţionali.